• Henrik Lundin

Sökmotormarknadsföring för B2B med 6 tips för bättre annonsering

Marknadsavdelningens ständiga utmaning är att investera budgeten där den får bäst effekt. Sökmotorannonsering är en av de kanaler som ger mest “bang for the buck” enligt en undersökning från Disruptive Advertising. Kanalen träffar rätt mot målgruppen och är svår att matcha vad gäller pris och flexibilitet.


Jag heter Johan Åström och jobbar som SEM-specialist på SearchIntent. I det här inlägget berättar jag mer om SEM, sökmotormarknadsföring, och ger sex tips på hur du kan förbättra din annonsering.


Vad är annonsering i sökmotorer?


SEM står för Search Engine Marketing och är den vanligaste benämningen på betald annonsering i sökmotorer som Google, Bing och Yahoo. Ibland används också begreppen SEA (Search Engine Advertising) och PPC (Pay per click). Med sökmotorer får du chansen att exponeras på den kanal där majoriteten börjar sin kundresa, då hela 62% av B2B-köpare börjar med att använda sig av sökmotorer inför ett köp.



Annonseringen går ut på att nå ut till kunder genom att köpa annonser i sökmotorer baserat på utvalda sökord och målgrupper. Det vi ser under annonserna är det organiska resultatet som kallas för SEO (Search Engine Optimization) och är något jag kommer prata om i ett senare inlägg.


Varför sökmotorannonsering och vad kommer det att kosta?


Med marknadsföring generellt är det viktigt med relevans. Du vill inte skjuta för brett, det resulterar i att du betalar för personer som inte är en del av målgruppen. Sökmotorannonsering kan med stor träffsäkerhet riktas till en specifik målgrupp och du betalar bara när någon klickar på annonsen. Sker det inga klick är annonseringen ett helt gratis skyltfönster.


Rent praktiskt budar du på ett sökord som sedan kommer leda till kostnaden per klick. Du kommer inte att behöver betala mer än ditt bud, däremot kan du få billigare klickkostnader om sökmotorn anser att du förtjänar det. De bättre priserna baseras på relevansen mellan sökordet, budgivningen, annonsonstexten och landningssidan. Detta för att sedan värdera om annonseringen matchar sökningens avsikt, även kallat sökintention. Sökmotorerna belönar helt enkelt relevans och mitt tips är att lägga fokus på att hitta rätt sökord till landningssidan för att säkerställa det bästa priset. Relevansen i sökmotorerna är så pass viktig att det har blivit en av grundstenarna för en framgångsrik annonsering.


Räkneexempel


Låt oss säga att du ska investera 100 000 kr i sökmotorannonsering för tjänstebilar. En kund söker på Google efter “volvo tjänstebil”, ett sökord som du budar 4 kr för.


En investering på 100 000 kr och ett pris per klick på 4 kr ger dig 25 000 besökare. CVR (konverteringsgraden) för B2B är i snitt 3,04%. Det innebär att du skulle få 760 konverteringar och ett snittpris på 132 kr per konvertering.


Om ett avtal för en tjänstebil är värt 2 000 kr, genererar 760 konverteringar 1 520 000 kr. Det innebär att du som mest kan betala 1 999 kr i snitt per konvertering och fortfarande driva en lönsam annonsering. För att genomföra en vinstdrivande marknadsföring måste du därför veta vad du har råd att betala för en konvertering.


Hur optimerar du på bästa sätt?


En stor fördel med digital marknadsföring är att det går att mäta, med hjälp av exempelvis Google Tag Manager kan du “spåra” händelser som klick på kontakt eller inskickade formulär. Spårningen gör att du kan se exakt vad investeringen genererar samt se vilka sökord som konverterar. Tack vare detta kan du optimera efter konverteringar och ständigt förbättra vinsten i marknadsföringen. Utan spårningen annonserar du med ögonbindel och har ingen aning om när du prickar rätt. Allt av värde bör därför spåras och mätas för att sedan stå till grund för optimeringen.


Vilken sökmotor ska du välja?


Den överlägset största kanalen för SEM är Google med sitt verktyg Google Ads. Anledningen är att Google står för 96 % av sökmarknaden - så vill man annonsera på den plattform där kunderna finns är Googles sökmotor det självklara valet.


Du får värdefull information om konkurrenterna


En annan fördel med Google Ads är auktionsinformationen, där får du information om vilka annonskonton som budar på samma sökord som du och hur stor synlighet de har. Detta ger dig värdefull kunskap om din egen samt konkurrenternas synlighet på Google. Ett annonskonto döps efter verksamhet alternativ domän, vilket gör att du ska se exakt vilka konkurrenter som annonserar under samma segment. Du får alltså en översikt där du kan finna inspiration och insikter om hur du ska ta marknadsandelar och vinna fler kunder.


6 sätt att förbättra din annonsering på Google


En del jobbar redan med Google Ads men är missnöjda med prestationen. Ofta beror det på något av följande:


  1. Felaktiga sökordstyper Det finns olika sökordstyper som berättar för sökmotorerna hur brett de ska tolka sökorden. Sökord med bred tolkning gör att dina annonser syns på liknande söktermer, vilket kan leda till att du betalar för att synas på sökningar som inte genererar konverteringar. Detta behöver dock inte vara fel, att synas på liknande termer kan vara ett bra sätt att hitta nya sökord. Jag skulle rekommendera dig att gå igenom söktermerna som plockats upp och lägga till s.k. “negativa sökord”. Negativa sökord innebär att utesluter söktermer och bara fokusera på de sökord som genererar relevant trafik, på så vis säkerställer du relevanta besökare.

  2. Felaktig spårning Om spårningen är fel kommer det leda till felaktiga rapporter som leder till felaktiga beslut.

  3. Dåliga annonstexter Det är viktigt att annonserna är så nära sökordet som möjligt och är skrivna så att de sticker ut och “vinner klicket”.

  4. Platsinriktning är inte korrekt uppsatt Om potentiella kunder befinner sig på en specifik geografisk plats är det viktigt att styra annonserna dit.

  5. Felaktig budgivning i förhållande till datum och tid För många företag finns det ingen vinning i att annonsera alla dagar, dygnet runt. Exempelvis kan du välja att exkludera annonsering på helger.

  6. Dålig upplevelse av landningssida. Annonserna bör leda till en relevant landningssida på din webbplats där innehållet är direkt relaterat till sökordet och annonstexten.


Kom ihåg!

  • Relevans! - Är nyckeln till en lyckad och vinstdrivande annonsering.

  • Sökord - En väl utförd sökordsanalys säkerställer att du syns på rätt sökning.

  • Spårning - Spårningen bidrar till värdefull information om vilka sökord som ger önskat resultat. Det är viktigt för att kunna mäta och fatta rätt beslut under optimering.


Slutligen önskar jag dig lycka till med din marknadsföring, tveka inte att höra av dig ifall du är nyfiken på mer.

Johan Åström, SearchIntent

Senaste inlägg

Visa alla
LI-In-Bug.png

© 2020 Rove Commerce Advisory AB